سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سوتک

یا سلام

خبرش رو اول از اخبار شنیدم: نقد دانشجویی فیلم سیصد. یا یه همچین چیزی. تو تالار شهید چمران فنی. با حضور اساتید دانشگاه.

رفتم.  مسعود فراستی بود با صادق زیبا کلام، دکتر وثوقی و دکتر رحمانیان. اولی و دومی که معرف حضور هستن! منتقد سینما و استاد علوم سیاسی، دوتای بعدی هم استاد تاریخ بودن.

کاری ندارم به اینکه سیصد فیلم بی خودی بود و به گفته دکتر فراستی یه دری وری بود که از لحاظ هنری هیچ ارزشی نداره و همش جلوه های ویژه است و طبق اذعان همگان حتی خود یونانیا یه تحریف بزرگ تاریخه. جلسه ی دیروز یه چیز دردناک و قابل تامل داشت البته به غیر از کف زدن بچه ها موقعی که ایرانیا کشته می شدن!!

فکر کنم دردناک ترین چیز جلسه دیروز صحبتای دکتر زیباکلام در مقام یه استاد دانشگاه بود، البته چیز تازه ای نبود ولی باز داغ دلم تازه شد. دکتر زیباکلام که بعد از اساتید دیگه شروع کرد به صحبت گفت: ما دسته گلای زیادی رو علی الدوام و بی هیچ قاعده ای برا خودمون می فرستیم. ماملت نژادپرستیم و ...
بعدم شروع کرد تیکه هایی از کتابش رو گفتن که در رابطه با اظهار عجز و بدبختی عباس میرزا در مقابل نماینده ی فرانسه بود . و چه تقدیری کرد از عباس میرزا که آی کیوش از خیلیای دیگه بیشتر بوده و بلاخره به این نتیجه رسیده که ما بدبختیم و غرب خوشبخت و به دنبال چراییش افتاده. و در ادامه این که هنوز این سؤال جواب درستی نگرفته و بیاید به این فکر کنیم که چرا ما بدبختیم و غرب خوشبخت.
اون طور که زیبا کلام می گفت فکر کنم  اون همه جمعیت رو به اضافه ی اساتید مدعو یه مشت علاف می دونست که توهم توطئه دارن و یه فیلم چرند صرفا تجاری رو ربط می دن به مسائل سیاسی و فرهنگی روز. نمی دونم با این طرز تفکر چرا خودش حاضر شده بود بیاد تو جلسه. نمی تونم توجیه دیگه ای پیدا کنم جز اینکه یه تریبون مفت پیدا کرده بود و یه خروار گوش مجانی.

در طول جلسه همه اش فکر می کردم این زیباکلام چرا این قدر با اسمش پارادوکس داره!!!! و فراستی عجیب مراعات نظیر داشت!
دیروز دلم سوخت از این که چرا هنوز هم زرق و برق غرب مدرن چشم خیلیا رو پر کرده و نمیذاره فلاکت و فقر مادی و معنوی غرب رو ببینن. چرا هنوز گول تصویرای قشنگ و هالیوودی رو می خورن؟ و چه فاجعه ایه وقتی اساتید دانشگاه ما مرعوب ابهت پوشالی غرب بشن!

چی کار می شه کرد؟

دعا یادتون نره!


ارسال شده در توسط سوتک